Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

16 september 2024

60 år av innovation: PostNord och SWEDMAs resa inom direktmarknadsföring

Vi hade nyligen nöjet att träffa Thomas Klamell, produktkommunikatör på PostNord, för att prata om företagets långa och nära samarbete med SWEDMA. PostNord har en speciell plats i SWEDMAs historia som en av de drivande krafterna bakom grundandet på 60-talet. Sedan dess har PostNord varit en central del av organisationen och dess arbete med direktmarknadsföring. Vi fick möjlighet att sätta oss ned en stund med Thomas och prata om medlemskapet, hur det har utvecklats och vilka planer de har för framtiden.

PostNords långa relation med SWEDMA

PostNord har haft ett nära och långvarigt partnerskap med SWEDMA sedan organisationens grundande för snart 60 år sedan. För Thomas Klamell, produktkommunikatör på PostNord, har medlemskapet alltid varit en självklarhet.

“PostNord har länge arbetat med direktkommunikation, både adresserad och oadresserad reklam, och SWEDMA har alltid fokuserat på just dessa kanaler. Därför har det känts naturligt för oss att vara en del av organisationen,” förklarar Thomas. PostNord, som varje dag hanterar stora mängder direktreklam och annan post, har haft stort utbyte av det nätverk och den kunskap som SWEDMA erbjuder.

“Det var en annan tid när vi blev medlemmar på 60-talet. Då var kommunikationskanalerna färre och ganska enkla – det handlade främst om direktutskick och tidningsannonser. Idag är landskapet mycket mer komplext, och att hålla sig uppdaterad kan vara en utmaning. SWEDMA hjälper oss att navigera i denna föränderliga värld och förstå de nya möjligheterna som kommer,” säger Thomas.

Genom åren har medlemskapet i SWEDMA varit nyttigt för PostNord, både för att förstå de senaste trenderna och för att utbyta idéer inom branschen. 

Ett medlemskap som utvecklats med tiden

Thomas berättar att en av de stora fördelarna med att vara medlem i SWEDMA är tillgången till deras nätverk och utbildningar. PostNord har varit en aktiv deltagare i SWEDMAs frukostseminarier och andra evenemang, där medarbetare kan ta del av de senaste trenderna och utvecklingen inom datadriven kommunikation.

“SWEDMA har koll på vad som händer i kommunikationsbranschen. De arrangerar seminarier och bjuder in föreläsare som hjälper oss att förstå och hålla oss uppdaterade om de senaste trenderna, särskilt inom datadriven marknadsföring,” säger Thomas. Ett tydligt exempel på hur PostNord har dragit nytta av sitt medlemskap i SWEDMA är när GDPR trädde i kraft. SWEDMA var snabbt ute med att erbjuda råd och utbildning om hur de nya reglerna skulle påverka svenska företag.

“SWEDMAs juridiska stöd var mycket uppskattat när GDPR kom. Det hjälpte oss att förstå vad reglerna innebar och hur vi skulle anpassa oss,” berättar Thomas.

Användningen av medlemskapet

Förutom att ta del av utbildningar och seminarier, använder PostNord SWEDMA som en kanal för att nå ut till andra medlemmar och sprida information om sina egna tjänster. Ett exempel är den årliga rapporten “Mottagarmakt,” där PostNord undersöker mottagarnas preferenser för olika typer av kommunikation.

“Vi samarbetar med SWEDMA för att dela våra insikter och informera andra om hur vi arbetar med kommunikation,” förklarar Thomas. “Det är en värdefull möjlighet för oss att sprida kunskap om hur vår kommunikationskanal fungerar och om våra produkter och lösningar till andra företag i nätverket.” PostNord är också med och arrangerar egna seminarier för SWEDMAs medlemmar, där de delar med sig av sina erfarenheter och insikter inom kommunikation och marknadsföring. “Det är ett bra sätt att skapa dialog och utbyta idéer med andra företag som arbetar inom samma område,” säger Thomas.

Framtiden för samarbetet med SWEDMA

När vi frågar Thomas om framtiden för PostNords medlemskap i SWEDMA, är han positiv och ser många möjligheter för fortsatt samarbete. “Vi har en väldigt bra dialog med SWEDMA, och vi känner oss fria att komma med idéer och förslag. Om vi har en idé om att arrangera ett event eller seminarium, så är SWEDMA alltid öppna för det,” säger han. Thomas tror att SWEDMA kommer att fortsätta spela en viktig roll för PostNord och andra företag som arbetar med kommunikation. “SWEDMA är en bra resurs för företag som vill hålla sig uppdaterade om vad som händer i branschen. Det är en plattform där man kan nätverka, utbyta idéer och lära oss av varandra,” avslutar Thomas.


Alla artiklar