


Hur bygger vi starka varumärken i en föränderlig värld? Vilka faktorer påverkar varumärkesprestationer som vi kanske inte alltid ser? Och hur kan vi som bransch samarbeta för att skapa större genomslag?
På SWEDMA Impact samlar vi experter, varumärkesledare och innovatörer för en eftermiddag fylld av insikter, konkreta case och härliga diskussioner.
Program

Karin Sandelin – Kantar – “Vikten av att leverera rätt varumärkes-upplevelse i en digital kontext” – Hur kan digitala kontaktytor förstärka varumärkes-upplevelsen och skapa rätt känslor hos kunder och intressenter? Karin Sandelin från Kantar delar insikter om semiotikens roll i varumärkesbyggande.
Monika Holmvik Persdotter, VP Brand – Vattenfall – Vattenfall har genom sin varumärkesstrategi och hållbarhetskommunikation skapat en stark identitet i en bransch under förändring. Monika Holmvik Persdotter berättar om deras resa och strategiska vägval.


Isabella Boström – Trickle (Sandvik-caset) – “Att sätta en ny standard – Sandviks policy för föräldraledighet, LinkedIn och kraften i äkta berättelser” – När Sandvik lanserade en global föräldraledighetspolicy med 70 000 anställda i över 70 länder var utmaningen att nå ut på ett trovärdigt sätt. Trickle och Sandvik skapade kampanjen “Moments you don’t want to miss”, där medarbetares egna berättelser användes för att lyfta budskapet. Isabella Boström berättar om strategin bakom kampanjen och hur den fick genomslag på LinkedIn.
Runda-bord-samtal – Interaktiva diskussioner utifrån en given frågeställning.


Joakim Skog – Vinnova – “Strategisk framsyn – en nyckel för framtidens innovation” – Hur kan vi navigera i en tid av snabb förändring och osäkerhet? Vinnova har utvecklat kompetens och finansierat projekt inom strategisk framsyn, en metod för att visualisera och konkretisera möjliga framtider genom spekulativ design. Joakim Skog delar exempel på hur fysiska objekt använts för att skapa en mer konkret bild av framtida scenarier.
Abby World – “RUSET 2 för IQ – en kampanj som engagerar unga i alkoholfrågan” – Abby World presenterar hur de utvecklat och kommunicerat RUSET 2, en initiativrik kampanj för IQ som syftar till att skapa medvetenhet och engagemang kring alkoholens påverkan.


Nova Consulting Group & Elite Hotels – “Digital strategi och varumärkes-utveckling i symbios” – Elite Hotels har tillsammans med Nova Consulting Group arbetat strategiskt med sin digitala närvaro för att stärka varumärket och skapa bättre kundupplevelser. Hur har de lyckats?
Runda-bord-samtal – Ännu en chans att reflektera och nätverka.


Utdelning av SWEDMA Brand Performance Award Powered by MyTelescope – Vi prisar framstående insatser inom varumärkesprestation. Läs mer om priset längre ned på sidan.
Mingel hosted by NOVA Consulting Group – Ett perfekt tillfälle att knyta kontakter och diskutera dagens insikter.

19:30 | Tack och på återseende!

När datan får avgöra vem som lyckats bäst
Med SWEDMA Brand Performance Award hyllar vi de varumärken som verkligen driver effekt – både på kort och lång sikt. Priset baseras helt på sökdata från Google över en 24-månadersperiod och delas ut inom fyra segment;
- Kommunikation & Marknadsföring
- Handel & Tjänster
- Teknik & Innovation
- Media & Evenemang
Så fungerar det:
- Ingen jury – bara data
- AI-analys identifierar procentuell förändring i sökintresse
- Manuell validering säkerställer att resultaten är relevanta och inte påverkade av yttre faktorer
- Minst 1 000 sökningar krävs för att komma med i urvalet
Prisutdelningen sker på SWEDMAs medlemsevent SWEDMA Impact 14 maj.
Här hyllar vi de varumärken som visat verklig förflyttning och effekt i sin marknadsföring.
Är ditt företag ett av dem?