CRM och kundutvecklingsarbete får en allt viktigare roll då kundupplevelse och kundlojalitet följs upp på högsta nivå och idag ses som centrala konkurrensfaktorer. Digitalisering, nya kanaler/omnikanal, ny teknik driver på utvecklingen och ger marknadsföraren nya möjligheter, men svårighetsgraden ökar också.
Denna halvdagskurs ger dig ökad insikt, inspiration och många nya tips på hur du bäst driver ett strategiskt kundutvecklingsarbete som genomsyrar hela organisationen. Och vad som krävs för att du ska lyckas och ligga i framkant.
INNEHÅLL
Allt ifrån strategier och kundflödesanalyser till hur du konkret driver ett arbete där du verkligen går från data till action via insikt! Vi kommer helt enkelt svara på VARFÖR, VAD OCH HUR? Exempel på vad vi går igenom:
- Målsättning och nyckeltal för att kunna följa CRM-/kundutvecklingsarbetet
- Analys av kundflöden, CLV, kundportföljens värde
- Definitioner och nya begrepp inom CRM
- Kundlivscykel och hantering av kunderna i de olika kundfaserna
- Kundutvecklingsbudgeten får företag att gå från produkt- till kundfokus
- Marketing Automation, hur du går mot digital och automatiserad 1:1 marketing
- Genomgång av vilka delar som krävs, till exempel data och teknik, segmentering, prediktiv analys
- Konkreta exempel från olika branscher, företag och koncept (ex. kundlojalitetsprogram)
- Extern utblick – trender och nyheter inom datadriven marknadsföring
För vem
Kursen riktar sig till dig utan eller med viss erfarenhet av CRM som vill få inspiration och konkreta verktyg för att utveckla värdet på dina kunder.
Det här får du med dig
Du får med dig metoder för hur du följer upp och räknar på ert kundutvecklingsarbete. Du har färdigheter av flera centrala delar inom CRM. Sätta nyckeltal, räkna på värdet av era kunder i de olika segmenten för att kunna göra prediktiva analyser.
Vi belyser även trenderna inom datadriven marknadsföring och vad du bör satsa på för att få mest värde av era insatser.
08.30 Samling med morgonfika.
08.45 Introduktion till framgångsrik kundutveckling och CRM.
09.45 Kaffepaus
10.00 Introduktion till Fyrpelarmodellen, ett ramverk för framgångsrik kundutveckling.
10.30 Vad krävs för ett lyckat CRM-arbete? Att använda modellen i praktiken.
12.00 Sammanfattning och avslutning
Föreläsare
Staffan Elinder
Staffan Elinder är en flitigt använd och uppskattad lärare/föreläsare i såväl Sverige som internationellt. Genom sitt nytänkande inom kundutveckling har Staffan varit inkopplad på flertalet av de mer framgångsrika lojalitetsprogrammen med belöningssystem: T ex Volvo Personvagnar, IKEA, Canon, Statoil, Mexx International, m fl. Staffan är utbildningsansvarig och huvudlärare på utbildningen.
Ernst Fehr
Fisk & Co BI & CRM