Microsofts 365 Education ifrågasätts av NOYB: Kritik och klagomål om dataskydd Under pandemin blev digitala utbildningsprogram mycket populära när skolorna…
10 juni 2024
NIX-nämnden söker Beredningsjurist Beredningsjurist NIX-nämnden är näringslivets instans för att se till att dina personuppgifter används på ett ansvarsfullt sätt…
27 maj 2024
SWEDMA årsmöte och styrelsen har fått nytt tillskott 15 maj höll SWEDMA årsmöte och styrelsen har fått nytt tillskott. Under årsmötet i maj valdes…
24 maj 2024
Sommarvärmen är på väg och här på SWEDMA ser vi tillbaka på en händelserik början av året och ser fram…
23 maj 2024
Framtidens cookiefria marknadsföring - Hur förbereder man sig bäst? Kan vi överleva utan kakor? Det är en fråga som alla…
20 maj 2024
Grindr, dejtingappen för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera, befinner sig sedan ett par veckor tillbaka i en storm av rättsliga…
13 maj 2024
Årets undersökning för Martech rapporten är nu live och vi behöver dina insikter. Var en del av den europeiska undersökningen…
07 maj 2024
Trygghet vid delning av persondata: ett svenskt perspektiv I en värld där digitaliseringen är alltmer närvarande är det högst relevant…
06 maj 2024
CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknads- och kommunikationsbranschen. Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av…
02 maj 2024
Ni missar väl inte IMY:s webbinar nästa vecka? Den 26 april bjuder IMY in till ett kostnadsfritt webbinar, perfekt för alla…
19 april 2024
Vi på SWEDMA är glada över att välkomna Beet som ny medlem! Beet, en del av Root Digital Group, är…
18 april 2024
Ny kanadensisk studie: Transparens hos företag är avgörande när privatpersoner ska dela personuppgifter Ny forskning från Canadian Marketing Association (CMA)…
18 april 2024
CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta…
12 april 2024
Bästa SWEDMA vänner! Inledningen av 2024 har varit en intensiv period som redan bjudit på många möten med många av…
22 mars 2024
CRM- och MarTechbyrån Oculos är först ut i Norden med att lansera en egenutvecklad lojalitetsplattform. Lojalitet och fokus på sina…
20 mars 2024
SWEDMA har härmed nöjet att bjuda in dig och en kollega till en exklusiv förlansering av Insp Retail. Tore presenterar…
28 februari 2024
Global Data & Marketing Alliance (GDMA) och Dutch Association for Data & Marketing (DDMA) är glada att kunna presentera de…
12 september 2023
10 juli, antog EU kommissionen sitt beslut om lämplighet för EU-U.S. datasekretess.I beslutet om lämplighet bedömer man att USA säkerställer…
11 juli 2023
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat hur fyra bolag använder Google Analytics för besöksstatistik. IMY utfärdar sanktionsavgift mot två av bolagen. Ett…
03 juli 2023
Träffa oss i Almedalen den 29 juni. Tillsammans med IAB Sverige, Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM), Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer bjuder…
13 juni 2023
Bransch- och intresseorganisationen SWEDMA har genomfört årsmöte med sina medlemmar. Till ny ordförande valdes Mikael von Ekensteen som har en…
12 maj 2023
För fjärde året i rad anordnar vi tillsammmans med KOMM, Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer det uppskattade effekteventet EFFDay. Under…
08 maj 2023
Är E-posten är död?Nej, den har aldrig varit mer levande än idag! E-postmarknadsföring är en viktig och ovärderlig kanal i…
04 januari 2023
Häromdagen tog EU-kommissionen ett steg närmare antagandet av ett beslut om adekvat skyddsnivå för EU:s och USA:s ram för datasekretess,…
14 december 2022
När det gäller försäljning av personuppgifter så finns det inget generellt förbud mot det. Det framgår till exempel av artikel…
06 december 2022
Digital Services Act är en av EU:s mest banbrytande horisontella regleringar och Jozef Síkela, industri- och handelsminister i Tjeckien är…
10 oktober 2022
Den irländska dataskyddsmyndigheten har antagit sitt beslut angående INSTA gram och har utfärdat en rekordstor GDPR-böter på 405 € miljon.…
23 september 2022
Vilka är de främsta framgångsfaktorerna när det gäller att lyckas med martech-investeringarna? Har din organisation vad som krävs för att…
20 september 2022
E-handeln ner 8% - E-handelns extrema nivåer ligger bakom oss för den här gången. När nu Sverige går in i…
13 september 2022
På uppdrag av hela Global Data and Marketing Alliance (GDMA), som representerar och förenar28 datadrivna marknadsföringsföreningar från hela världen, välkomna…
23 augusti 2022
Som en seriös marknadsaktör och företrädare för branschen för datadriven marknadsföring har SWEDMA tagit fram Svensk Branschkod för integritetsskydd vid…
01 juni 2022
SWEDMA är ofta anlitad som remissinstans till regeringen, över statliga utredningar och myndighetsutredningar. Det handlar om alla de frågor som…
31 maj 2022
➤ EFFDay 2022 den 2 september! Under en dag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt…
17 maj 2022
– Den digitala ekonomin behöver öppna data. Vi ger nu offentlig sektor ett rättsligt stöd för ett öppet, säkert…
26 april 2022
Echo Awards är världens största tävling för datadriven kommunikation och marknadsföring. Den 28 mars är det prisutdelning och gala och…
02 februari 2022
Sedan i måndags har vi på SWEDMA en ny VD på plats. Annette har lång erfarenhet av kommunikation och försäljning.…
14 januari 2022
Guldnyckeln 2021: Årets vinnare har utsetts! Rambolls ”Happy Commuter” vinner årets Diamantnyckel Här är listan på de årets…
21 oktober 2021
Juryn har sagt sitt – idag utses vinnarna i Guldnyckeln Se prisutdelningen live kl 16:00 https://vimeo.com/event/1358226/6fd2ba5238 De nominerade…
21 oktober 2021
Idag 21 oktober är det dags för finalen av Guldnyckel 2021. Klockan 16:00 sänds prisutdelningen och klockan 17:00 vet vi…
21 oktober 2021
Guldnyckeln 2021: Årets nominerade bidrag Juryn har sagt sitt! Här är listan på de nominerade bidragen i årets upplaga av…
30 september 2021
SWEDMA har hittat sin nya vd på Bonnierförlagen, då Annette Tannerfeldt har utsetts till ny vd för branschorganisationen. – Vi…
23 september 2021
Det är en erfaren och välrenommerad jury som utser årets vinnare i Guldnyckeln, den årliga tävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation.…
20 augusti 2021
Guldnyckeln belönar framgångsrik datadriven kommunikation. Guldnyckeln är kommunikationstävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation. I nästan 40 år har reklam-, media- och…
09 augusti 2021
SWEDMA har tillsammans med KONTAKTA under arbetat fram uppdatering av etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring via telefon. Uppdateringarna är…
29 juni 2021
SWEDMAs VD Malin Anglert går vidare till nytt jobb på Tele2 som Director Customer Operations. Malin säger ”- Det har…
14 juni 2021
Guldnyckeln, den årliga kommunikationstävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation öppnar nu för bidrag. Juryordförande för Guldnyckeln 2021 blir Mattias Andersson. Mattias…
07 juni 2021
Vi välkomnar våra nya styrelsemedlemmar som valdes in på årsmötet i maj. Vi bad Matthias och Karin berätta lite om…
26 maj 2021
Rapporten Mottagarmakt tas fram varje år av PostNord i samarbete med Kantar Sifo och kartlägger helt enkelt hur svenska hushåll…
29 april 2021
Echo Awards är världens största tävling för datadriven kommunikation och marknadsföring. Prisutdelningen ägde rum igår den 15 april 2021 och…
16 april 2021
Vi har nu startat arbetet med den fjärde Martech-rapporten för att mäta mognadsgraden och användandet av marknadsteknologi (Martech) i Sverige.…
29 mars 2021