10 juli, antog EU kommissionen sitt beslut om lämplighet för EU-U.S. datasekretess.I beslutet om lämplighet bedömer man att USA säkerställer…
11 juli 2023
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat hur fyra bolag använder Google Analytics för besöksstatistik. IMY utfärdar sanktionsavgift mot två av bolagen. Ett…
03 juli 2023
Träffa oss i Almedalen den 29 juni. Tillsammans med IAB Sverige, Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM), Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer bjuder…
13 juni 2023
Bransch- och intresseorganisationen SWEDMA har genomfört årsmöte med sina medlemmar. Till ny ordförande valdes Mikael von Ekensteen som har en…
12 maj 2023
För fjärde året i rad anordnar vi tillsammmans med KOMM, Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer det uppskattade effekteventet EFFDay. Under…
08 maj 2023
Är E-posten är död?Nej, den har aldrig varit mer levande än idag! E-postmarknadsföring är en viktig och ovärderlig kanal i…
04 januari 2023
Häromdagen tog EU-kommissionen ett steg närmare antagandet av ett beslut om adekvat skyddsnivå för EU:s och USA:s ram för datasekretess,…
14 december 2022
När det gäller försäljning av personuppgifter så finns det inget generellt förbud mot det. Det framgår till exempel av artikel…
06 december 2022
Digital Services Act är en av EU:s mest banbrytande horisontella regleringar och Jozef Síkela, industri- och handelsminister i Tjeckien är…
10 oktober 2022
Den irländska dataskyddsmyndigheten har antagit sitt beslut angående INSTA gram och har utfärdat en rekordstor GDPR-böter på 405 € miljon.…
23 september 2022
Vilka är de främsta framgångsfaktorerna när det gäller att lyckas med martech-investeringarna? Har din organisation vad som krävs för att…
20 september 2022
E-handeln ner 8% - E-handelns extrema nivåer ligger bakom oss för den här gången. När nu Sverige går in i…
13 september 2022
På uppdrag av hela Global Data and Marketing Alliance (GDMA), som representerar och förenar28 datadrivna marknadsföringsföreningar från hela världen, välkomna…
23 augusti 2022
Som en seriös marknadsaktör och företrädare för branschen för datadriven marknadsföring har SWEDMA tagit fram Svensk Branschkod för integritetsskydd vid…
01 juni 2022
SWEDMA är ofta anlitad som remissinstans till regeringen, över statliga utredningar och myndighetsutredningar. Det handlar om alla de frågor som…
31 maj 2022
➤ EFFDay 2022 den 2 september! Under en dag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt…
17 maj 2022
– Den digitala ekonomin behöver öppna data. Vi ger nu offentlig sektor ett rättsligt stöd för ett öppet, säkert…
26 april 2022
Echo Awards är världens största tävling för datadriven kommunikation och marknadsföring. Den 28 mars är det prisutdelning och gala och…
02 februari 2022
Sedan i måndags har vi på SWEDMA en ny VD på plats. Annette har lång erfarenhet av kommunikation och försäljning.…
14 januari 2022
Guldnyckeln 2021: Årets vinnare har utsetts! Rambolls ”Happy Commuter” vinner årets Diamantnyckel Här är listan på de årets…
21 oktober 2021
Juryn har sagt sitt – idag utses vinnarna i Guldnyckeln Se prisutdelningen live kl 16:00 https://vimeo.com/event/1358226/6fd2ba5238 De nominerade…
21 oktober 2021
Idag 21 oktober är det dags för finalen av Guldnyckel 2021. Klockan 16:00 sänds prisutdelningen och klockan 17:00 vet vi…
21 oktober 2021
Guldnyckeln 2021: Årets nominerade bidrag Juryn har sagt sitt! Här är listan på de nominerade bidragen i årets upplaga av…
30 september 2021
SWEDMA har hittat sin nya vd på Bonnierförlagen, då Annette Tannerfeldt har utsetts till ny vd för branschorganisationen. – Vi…
23 september 2021
Det är en erfaren och välrenommerad jury som utser årets vinnare i Guldnyckeln, den årliga tävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation.…
20 augusti 2021
Guldnyckeln belönar framgångsrik datadriven kommunikation. Guldnyckeln är kommunikationstävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation. I nästan 40 år har reklam-, media- och…
09 augusti 2021
SWEDMA har tillsammans med KONTAKTA under arbetat fram uppdatering av etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring via telefon. Uppdateringarna är…
29 juni 2021
SWEDMAs VD Malin Anglert går vidare till nytt jobb på Tele2 som Director Customer Operations. Malin säger ”- Det har…
14 juni 2021
Guldnyckeln, den årliga kommunikationstävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation öppnar nu för bidrag. Juryordförande för Guldnyckeln 2021 blir Mattias Andersson. Mattias…
07 juni 2021
Vi välkomnar våra nya styrelsemedlemmar som valdes in på årsmötet i maj. Vi bad Matthias och Karin berätta lite om…
26 maj 2021
Rapporten Mottagarmakt tas fram varje år av PostNord i samarbete med Kantar Sifo och kartlägger helt enkelt hur svenska hushåll…
29 april 2021
Echo Awards är världens största tävling för datadriven kommunikation och marknadsföring. Prisutdelningen ägde rum igår den 15 april 2021 och…
16 april 2021
Vi har nu startat arbetet med den fjärde Martech-rapporten för att mäta mognadsgraden och användandet av marknadsteknologi (Martech) i Sverige.…
29 mars 2021
Våren är äntligen här Det är ingen överdrift att påstå att vi är många som längtat extra mycket till ljusare…
23 mars 2021
Dagens Opinion intervjuar SWEDMAs vd Malin Anglert: Trygg och säkert användning av data i kommunikation högt på agendan hos Swedma…
08 mars 2021
Vi är med ny hemsida! Vi har under senaste veckorna arbetat intensivt med vår nya hemsida som nu är lanserad.…
22 februari 2021
Den 15 april i år skall världens bästa datadrivna marknadsföring belönas. Den här gången kommer dock den stora Echo Awards-galan…
22 februari 2021
År 2020 var för oss alla ett annorlunda år och det vi vet med säkerhet om 2021 är att det…
26 januari 2021
Många svenskar i ECHO Awards jury 2021 Sverige har 9 st representanter i juryn för den internationella kommunikationstävlingen Echo Awards…
04 januari 2021
Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk Stort tack för ert engagemang under…
09 december 2020
Martech rapport 2020 I årets Martech rapport – den tredje i raden – har svenska marknadschefer och återigen fått ge…
07 september 2020
Corona – Sjukdomen som drabbar både människor och företag SWEDMA har skickat ut en enkät för att ta pulsen på…
17 juni 2020
Guldnyckeln nummer 38 Guldnyckeln 2020 skulle arrangerats för 38:e året och är Sveriges största event för datadriven kommunikation. I rådande…
29 maj 2020
Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring Vi lever i en tid där tillgången till data är central för många företag.…
05 maj 2020
Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider Corona/Covid-19-krisen har förändrat mycket och ställt saker på sin spets. Är det ok för…
27 april 2020
Aktuella besöksregler Alla seminarier hos oss läggs om till webinars – håll utkik i vår eventkalender. Vi tar inte emot…
17 mars 2020
Svenska priser i årets ECHO Awards Svenska priser i årets ECHO Awards. Echo Awards är den globala reklamtävlingen som belönar…
03 mars 2020
Ny svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring Vi får många frågor från våra medlemmar om hur de skall arbeta med…
08 januari 2020