KUNDskap – hur ni kan få mer kunskap om era kunder och använda denna för förbättrad lönsamhet
Datum: 4 mar
Tid: 9.00–10.00, frukost finns från 8.30
Föreläsningen ger grundkunskap om marknadssegmentering. Vi beskriver hur man kan använda intern och extern data kombinerat i arbetet genom att beskriva egna kunder och önskade tvillingar till dessa. Ett konkret case från en större retailkedja kommer att beskriva mer i detalj hur ni kan skapa bättre affärsnytta och lönsamhet, genom analys och segmentering.
Huvudföreläsare
Alektum Group har funnits sedan 1992 och startades som ett inkassoföretag. I dag bedrivs verksamhet i 18 europeiska länder, med över 600 anställda och en omsättning på drygt 1 miljard kronor. Alektum Group Targeting är en avdelning inom Alektum, som är specialiserade på att hitta rätt kunder till Alektums kunder – genom målgruppsurval, analys och direktmarknadsföringskampanjer.
Johan Fernström
Data Scientist, Avdelning Targeting inom Alektum Group. Har arbetat med analys i ca 10 år, främst kopplat till målgruppsurval både inom befintliga kundregister och i samband med nykundsrekrytering. Mångårig erfarenhet kring prediktiv analys (tvillingurval med hjälp av avancerad statistisk analys). Bakgrund bl.a. från Consortio Fashion Group, DirektMedia och Bisnode.
Lena Dahlbom
Operations Manager, Avdelning Targeting inom Alektum Group. Har arbetat med målgruppsurval, rekryteringskampanjer och CRM-frågor för en stor mängd organisationer och företag, sedan mitten av 90-talet. Bakgrund från DirektMedia, Bisnode och egna bolaget Marketwise, som sedan 2016 ingår som en del av Alektum Group. Arbetar även som lärare i marknadsföring på IHM och är ledamot i Swedmas styrelse.