Fullbokat! Marketing & Privacy Certfication
Datum: 28 & 30 november 2023
Plats: Centralt i Stockholm
Tid: 09:00-16:00, samt hemtenta
Håll utkik efter nästa tillfälle våren 2024!
SWEDMAs Marketing & Privacy-certifiering är en av de viktigaste utbildningarna för dig som arbetar med datadriven marknadsföring och kommunikation i Sverige.
Under utbildningen får du en djupgående genomgång i de regler som hanterar integritetsskydd vid marknadsföring. Vi går igenom de lagar och regelverk som gäller för insamling och behandling av personuppgifter, när och hur du får kommunicera med enskilda leads, prospekts, kunder eller före detta kunder och när du måste ha samtycke eller kan förlita dig på opt-out.
Centralt i utbildningen är balansen mellan ditt intresse av att få marknadsföra dig och individens intresse av integritetsskydd. Vad får man, vad bör man och hur gör man?
Du får till exempel lära dig;
- Grunderna i Dataskyddsförordningen vad gäller marknadsföring
- Skillnaden mellan samtycke, fullgörande avtal och berättigat intresse
- Om cookies och IP-adresser är personuppgifter
- När och hur du måste informera kunder och prospekts om cookies och personuppgiftsbehandling
- Hur du får jobba med profilering och retargeting för att göra relevant marknadsföring
Vi går också igenom den legala skillnaden mellan samhällsinformation och marknadsföring och vad som gäller för olika kanaler
- Skillnader mellan e-post och sponsrade inlägg
- Vilka kanaler som kräver samtycke från mottagaren och vad det innebär
- När ett kundförhållande anses föreligga och vad det betyder för kommunikation i olika kanaler
- Hur du kan följa dina mottagare genom t.ex. pixels för att se vad de tycker är intressant
I Marketing & Privacy Certification ingår även en fördjupning i den praktiska användningen av ett verktyg som till exempel GA4 och de juridiska aspekterna kring dessa.
Ansvarig kursledare för utbildningen är Mattias Grundström.
Mattias Grundström
Mattias är specialiserad på regler om reklam och marknadsföring och personuppgifter. Mattias har lång och gedigen erfarenhet inom området, bland annat från olika branschorganisationer inom Svenskt Näringsliv. Han har även tidigare varit anställd på Konsumentverket och har representerat Sverige i EU-kommissionens expertgrupp om reklamregler. Mattias ger löpande rådgivning om GDPR till alla våra medlemmar samt håller återkommande uppskattade utbildningar om GDPR.
Agnes Hammarstrand
Agnes Hammarstrand är en av Sveriges främsta experter inom IT/tech och e-handelsjuridik. Hennes specialistkompetens omfattar dataskydd/GDPR, e-handel, konsumenträtt, marknadsrätt, IoT och molntjänster. Agnes har stor erfarenhet av att bistå företag med att skriva och förhandla avtal och hon hjälper företag med juridiken vid e-handel, granskning av webbplatser och internationell lansering. Två år i rad (2018 och 2019) blev Agnes framröstad till ”Advokaternas Advokat”, dvs den advokat som flest advokater och biträdande jurister i Sverige själva skulle anlita i ett affärsjuridiskt ärende (alla kategorier) och 2019 blev hon utsedd till ”Årets Justitia” för sitt arbete för jämställdhet i advokatkåren.