18 juni 2024

Nu lanseras ett globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Idag lanseras Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

Ramverket har utvecklats med stöd av världens största annonsörer, reklambyråer, medieägare, teknikföretag och branschorganisationer och är resultatet av en 12 månader lång global insats ledd av GARM. CommToAct Planet har varit en av remissinstanserna i detta arbete.

Målet med ramverket (som är frivilligt) är att hjälpa alla annonsörer och deras partner att förstå och vidta positiva åtgärder för att minska koldioxidpåverkan från sina medieplaner. Kort och gott så skapar det här möjlighet att jämföra äpplen och äpplen när det kommer till  mätning av växthusgasutsläpp från olika mediekanaler.

– Det här är en världsnyhet och vi har följt arbetet noga från CommToAct och också fått vara en remissinstans. Ramverket blir en del av livscykelanalysen för olika medieslag och blir en viktig del att rapportera in i CSRD, säger Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct.

Hur kan annonsörer, byråer eller medieägare påverka?
Annonsörer: Kontrollera att partners använder ramverket Global Media Sustainability Framework.

Byråer: Säkerställa att deras verktyg eller partners använder ramverket och beakta växthusgasutsläpp i sina medieplaner.

Medieägare: Tillhandahålla detaljerad data till annonsörer och byråer och kontinuerligt arbeta för att förbättra och anpassa datan för att möta behoven.

Under tisdagen presenterades arbetet under Cannes Lions Festival of Creativity, modererat av Rob Rakowitz, Initiative Lead – The Global Alliance for Responsible Media och Anthony Falco, Global Director på Ad Net Zero.

– We’re excited to see how the industry accepts what we’re doing or is curious and wants to test and learn from the work that we are putting out into the industry as of last night, säger Rob Rakowitz, Initiative Lead – The Global Alliance for Responsible Media.

Ladda ner Playbook för ramverket här och se hela panelsamtalet från dagen här.

Guide för hållbara medieköp

Förutom det globala ramverket så lanserar CommToAct Planet en guide för hållbara medieköp. Guiden syftar till att vägleda och inspirera kring hur man kan vara med och reducera klimatavtrycket vid medieköp och distribution av media där mätning är en viktig del av arbetet.

Vänta inte med att ta action, du kan redan nu ta del av CommToActs guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp. Ladda ner guiden här!

Läs GARM’s pressmeddelande i sin helhet här.

För mer information vänligen kontakta:
Karin Grohman, Verksamhetsansvarig CommToAct
0761-80 55 13
karin.grohman@commtoact.se

Om Ad Net Zero
Ad Net Zero är en global community som arbetar för att minska koldioxidutsläppen inom reklamindustrin. Genom samarbete och innovation strävar vi efter att skapa en hållbar framtid för media och reklam.

Om GARM
Global Alliance for Responsible Media (GARM) är en branschorganisation som samlar ledande aktörer inom reklam för att främja ansvarsfull och hållbar medieanvändning.

Om CommToAct
Den 4 maj 2023 lanserades initiativet CommToAct av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer. Namnet grundar sig i att kommunikation är en viktig del i förflyttningen till ett mer hållbart samhälle, och syftar till att hitta gemensamma lösningar för marknadsförare och kommunikatörer. Initiativet CommToAct består av två delar, Planet och People som drivs med egna kommittéer och arbetsgrupper. 2024 anslöt även branschorganisationerna Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA till initiativet. Vi vill tillsammans med våra medlemmar och samarbetspartners skapa förutsättningar för att bidra till FNs globala mål. Det gör vi genom att själva bidra men även genom påverkansarbete mot makthavare.

Läs mer på www.commtoact.com/

Alla artiklar