Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

18 april 2024

Ny kanadensisk studie: Transparens hos företag är avgörande när privatpersoner ska dela personuppgifter

Ny forskning från Canadian Marketing Association (CMA) visar att tre fjärdedelar av kanadensarna känner sig mer bekväma med att dela sina personuppgifter med företag för marknadsföringsändamål om det finns transparens kring hur deras data används. Det är också viktigt att det finns möjlighet att de i efterhand kan justera sina preferenser kring användningen av datan.

“Kanadensare förväntar sig att organisationer intuitivt levererar de produkter och tjänster de behöver och vill ha. De kräver snabbare, bättre och mer relevant information från företag för att hjälpa dem fatta informerade köpbeslut,” sa Sara Clodman, Chief Public Affairs & Governance Officer, CMA. Hon fortsätter: “Ansvarsfull användning av data för att anpassa upplevelser är nyckeln till att erbjuda värde och kostnadsbesparingar för konsumenterna och för att uppfylla deras allt mer sofistikerade förväntningar.”

53% av de som svarade i studien oroar sig för att den personliga data de delar kommer missbrukas av illvilliga aktörer. Endast 5% var oroade för att den information de delar skulle användas för att rikta annonser och erbjudanden till dem av företag/organisationer som de gett sitt samtycke till. 

CMA tror att en starkare integritetslag skulle göra kanadensare mer positiva till att dela personlig information, särskilt en lag som fastställer följande krav, båda vilka förekommer i det föreslagna Consumer Privacy Protection Act (CPPA):

  • Högre böter för företag som inte följer reglerna. 
  • Fler krav på tydlig och begriplig information så att konsumenterna bättre kan förstå hur deras data hanteras.

Medan uppdaterade integritetslagar är avgörande, fann Canadian Marketing Association:s forskning att majoriteten av kanadensarna (92%) tror att individer själva har en stor del av ansvaret för att skydda sin integritet. Under förra hösten uppmanade Canadian Marketing Association (CMA) kanadensiska politiker till ett antagande av Consumer Privacy Protection Act (CPPA), för att modernisera konsumentskyddet för integritet och säkerställa:

  • En mer riktad och effektiv metod för att skydda minderårigas personuppgifter
  • En meningsfull samtyckesmodell för att bättre bekämpa samtyckesutmattning.
  • En ram för avidentifierad och anonymiserad data som inte överdrivet begränsar dess fördelar.

Enligt Canadian Marketing Association är akten högst nödvändig för att modernisera konsumenters skydd och samtidigt bädda för att företag ska känna sig säkrare vid användning av persondata. De tror att verkställandet av akten skulle göra det möjligt för små och medelstora kanadensiska företag att konkurrera på den globala marknaden. Läs hela artikeln här.

Alla artiklar