• Event
  • / Personlig integritet och datadriven marknadsföring – vad får man egentligen göra?

Personlig integritet och datadriven marknadsföring – vad får man egentligen göra?

Datum: 28 nov

Tid: 9.00–16.30

Som marknadsförare idag behöver man inte enbart förstå alla möjligheter som digitaliseringen och datadriven marknadsföring medför utan även vad man får och inte får göra enligt olika lagar för att leverera en relevant kundupplevelse.

Ett drygt år efter att GDPR trätt i kraft är förvirringen fortfarande stor på många marknads- och CRM avdelningar när det gäller hur man egentligen får hantera personuppgifter i den digitala samt datadrivna marknadsföringsvärlden. Allt är inte glasklart men viss konsensus börjar utkristalliseras i branschen kring t.ex. cookie-samtycken, retargeting och sociala medier. Under denna utbildning kommer du bland annat få vägledning om vilka lagar som reglerar digital marknadsföring, konkreta exempel på vad du får respektive inte får göra samt enkla lathundar och presentationer att ta med dig som beskriver de vanligaste situationerna.


Huvudföreläsare

Bild huvudföreläsare

Cecilia Arneving Juhlin

Cecilia Arneving Juhlin, Moderamen Consulting, är inte jurist utan initierad marknadsförare med mer än 20 års erfarenhet av CRM, kundanalys och datadriven marknadsföring. Cecilia startade Moderamen Consulting 2011 för att hon vill jobba med kundorientering i företag på djupet. 

Bild huvudföreläsare

Mattias Grundström

Mattias Grundström är uppskattad förbundsjurist hos SWEDMA med gedigen kunskap om konsument- och marknadsrätt. Han har bakgrund från bland annat Konsumentverket. Tillsammans kompletterar de varandras kompetenser och kan därmed förklara på både trovärdigt och konkret sätt vad som egentligen gäller.


Innehåll

På denna kurs går vi därför igenom bland annat:

  • Vilka lagar måste man ha koll på inom datadriven samt digital marknadsföring?
  • Är cookies och andra digitala spårningstekniker som t ex pixlar och local storage personuppgifter? Hur ser ett lagligt cookie-samtycke ut? Kan man fortsätta använda retargeting som innan GDPR? 
  • Vad är bra och lagliga sätt att använda kunddata tvärs över kanaler som CRM, egen webb och retargeting?

Det här får du med dig:

  • Enkla ”lathundar” för de vanligaste situationerna att ta med dig hem. Allt presentationsmaterial.
  • Vägledning om vilka lagar som reglerar digital marknadsföring och på vilket sätt.
  • Konkreta exempel på vad man får respektive inte får göra på området.

Utbildningen riktar sig till dig som arbetar som marknadschef eller med digital marknadsföring, datadrivna mediaköp, personalisering av webb, CRM eller liknande.

Schema

08.30 Registrering och morgonfika

09.00 Vilka lagar reglerar området datadriven samt digital marknadsföring?

10.00 Paus

10.15 Grunderna i GDPR i praktiken

12.00 Lunch

13.00 Vi djupdyker i vad som gäller för cookies och andra spårningstekniker samt tittar på bra och dåliga exempel på ”cookie-samtycken”

14.00 Reglerna för hur personuppgifter får användas för digital marknadsföring beror på flera olika saker som t ex kanal, kundförhållande/prospekt, erbjudande, etc. Vi reder ut begreppen med praktiska exempel och övningar.

15.00 Eftermiddagsfika

15.15 Fortsättning från innan fikapaus

16.15 Sammanfattning

Datum & tid:

Datum: 28 nov

Tid: 9.00–16.30

Plats:

SWEDMA, Klara Östra Kyrkogata 2 B i Stockholm

Pris exkl moms:

6 995 kr för medlemmar i SWEDMA

7 995 kr för övriga

Sista anmälningsdag:

21 november

Mat & Dryck:

Fika och lunch ingår.

Övrigt:

Din anmälan är bindande men platsen kan överlåtas till en annan person. Se även Villkor för anmälan till SWEDMAs arrangemang.

Till anmälan
Bli medlem