


Hur bygger vi starka varumärken i en föränderlig värld? Vilka faktorer påverkar varumärkesprestationer som vi kanske inte alltid ser? Och hur kan vi som bransch samarbeta för att skapa större genomslag?
På SWEDMA Impact samlar vi experter, varumärkesledare och innovatörer för en eftermiddag fylld av insikter, konkreta case och härliga diskussioner.
Program

Karin Sandelin – Kantar – “Vikten av att leverera rätt varumärkes-upplevelse i en digital kontext” – Hur kan digitala kontaktytor förstärka varumärkes-upplevelsen och skapa rätt känslor hos kunder och intressenter? Karin Sandelin från Kantar delar insikter om semiotikens roll i varumärkesbyggande.
Carolina Pozzolini, Director Brand Strategy & Activation – Vattenfall – Vattenfall har genom sin varumärkesstrategi och hållbarhetskommunikation skapat en stark identitet i en bransch under förändring. Carolina Pozzolini berättar om deras resa och strategiska vägval.


Isabella Boström – Trickle (Sandvik-caset) – “Att sätta en ny standard – Sandviks policy för föräldraledighet, LinkedIn och kraften i äkta berättelser” – När Sandvik lanserade en global föräldraledighetspolicy med 70 000 anställda i över 70 länder var utmaningen att nå ut på ett trovärdigt sätt. Trickle och Sandvik skapade kampanjen “Moments you don’t want to miss”, där medarbetares egna berättelser användes för att lyfta budskapet. Isabella Boström berättar om strategin bakom kampanjen och hur den fick genomslag på LinkedIn.
Runda-bord-samtal – Interaktiva diskussioner utifrån en given frågeställning.


Joakim Skog – Vinnova – “Strategisk framsyn – en nyckel för framtidens innovation” – Hur kan vi navigera i en tid av snabb förändring och osäkerhet? Vinnova har utvecklat kompetens och finansierat projekt inom strategisk framsyn, en metod för att visualisera och konkretisera möjliga framtider genom spekulativ design. Joakim Skog delar exempel på hur fysiska objekt använts för att skapa en mer konkret bild av framtida scenarier.
Jonas Eriksson, Head of Content, ABBY.WORLD – Skaparen av IQs prisbelönta dramaserie Ruset delar med sig av insikter från projektets kreativa process, distributionsmekanik och vad som gjorde ett bökigt budskap kittlande. Sveriges första dramaserie på TikTok har bland annat belönats i Guldägget, Swedish Content Awards, TikTok Ad Awards, 100-Wattaren och The One Show och släppte sin andra säsong tidigare i år.


Martin Holmberg, Head of Sales – NOVA.Martin delar insikter och framtidsspaningar baserade på NOVA:s årliga rapport Digital Handel 2025.
Runda-bord-samtal – Ännu en chans att reflektera och nätverka.


Utdelning av SWEDMA Brand Performance Award Powered by MyTelescope – Vi prisar framstående insatser inom varumärkesprestation. Läs mer om priset längre ned på sidan.
Mingel hosted by NOVA Consulting Group – Ett perfekt tillfälle att knyta kontakter och diskutera dagens insikter.

19:30 | Tack och på återseende!

När datan får avgöra vem som lyckats bäst
Med SWEDMA Brand Performance Award hyllar vi de varumärken som verkligen lyckats skapa engagemang och efterfrågan – både här och nu, och på lång sikt. Priset baseras helt på faktiska förändringar i allmänhetens intresse, mätt över en 24-månadersperiod med hjälp av MyTelescopes data.
Fyra segment prisas:
- Kommunikation & Marknadsföring – De nominerade är: Goodfeed, Markethype, Remotion, Scribill och Svensk adressändring
- Handel & Tjänster – De nominerade är: Coop, Folksam, ICA, Lindex och Max Burgers
- Organisationer & Förbund – De nominerade är: Hjärnfonden, Försvarsmakten, Hjärt-Lungfonden, Kommunal, Unionen och Villaägarnas Riksförbund
- Media & Evenemang – Bonnier News, Postkodlotteriet, Helsningborgs Dagblad, Stockholmsmässan och Uppsala Konsert & Kongress
Så fungerar det:
- Ingen jury – bara insikter
- Vi låter datan tala. Genom AI analyseras hur intresset för ett varumärke utvecklats över tid.
- Tydliga trendförändringar
- Vi mäter procentuell och faktisk ökning i intresse och efterfrågan – ett kvitto på verklig effekt i kommunikationen.
- Kvalitetssäkring
- Alla shortlistade granskas även manuellt för att säkerställa att ökningen beror på varumärkets insatser – inte tillfälliga händelser.
- Minst 1 000 sökningar på Google krävs
- För att fånga relevanta och betydelsefulla förändringar.
Prisutdelningen sker på SWEDMA Impact 14 maj.
Vi lyfter fram de varumärken som verkligen lyckats skapa synlighet, intresse och efterfrågan.
Är ditt företag ett av dem?