Sommarvärmen är på väg och här på SWEDMA ser vi tillbaka på en händelserik början av året och ser fram emot vad sommaren har att erbjuda. Tack till alla som kom förbi igår på vårt försommarmingel som vi hade tillsammans med beteendevetaren och eventets inspiratör Niklas Laninge. Jättekul att se så många där och att få mingla tillsammans!
Under våren har vi certifierat ytterligare ett antal personer med vår Marketing & Privacy Certification-kurs, vilket är ett viktigt steg för att säkerställa höga standarder inom marknadsföringsetik och dataskydd. Vi har också nyligen hållit vårterminens Privacy Basic-kurs och är glada att så många vill lära sig och utbilda sig för att förstå och hantera integritetsfrågor inom marknadsföring. Nu är anmälningarna för höstterminen öppna!
Sommaren kommer att bjuda på både EU-val och Almedalsveckan. Vi kommer att vara på plats under hela Almedalsveckan och ser fram emot att delta i intressanta diskussioner, mingla, arrangera föreläsningar och samtal. Om ni är intresserade av samarbete eller vill ha oss med på scenen, tveka inte att höra av er till oss.
En annan rolig nyhet är att SWEDMA välkomnar två nya medlemmar till SWEDMA-familjen: Differ och Funka. En presentation av de båda kommer längre ned i nyhetsbrevet men vi säger välkomna och vad roligt att ni är med oss!
Avslutningsvis passar vi på att tacka för de roliga och insiktsfulla events, seminarier och webbinarier vi haft hittills under 2024. Tack till alla som deltagit och till alla som spridit kunskap! Vi på SWEDMA ser fram emot att fortsätta dela insikter och sprida kunskap tillsammans.
Grindr-domen
Dejtingappen Grindr är mitt i en stor rättslig tvist då hundratals app-användare planerar att stämma företaget för påstådd delning av känslig personlig information med företag i kommersiellt syfte. Advokatfirman Austen Hays förbereder en stämningsansökan i Londons högsta domstol och hävdar att tusentals användare har blivit offer för denna dataöverföring. Trots detta förnekar Grindr anklagelserna och planerar att försvara sig. Läs mer om domen här.
Ny Kanadensisk studie: Transparens ökar datadelning
Ny forskning från Canadian Marketing Association (CMA) visar att tre av fyra kanadensare är mer benägna att dela personuppgifter med företag om de vet hur datan används. Endast 5% oroar sig för riktad marknadsföring från företag de samtyckt till. CMA förespråkar uppdaterade integritetslagar för att öka skyddet för konsumenter och ge företag klarare riktlinjer för datahantering. Läs mer om studien och CMA:s förslag för förändring här.
Trygghet vid delning av persondata ur ett svenskt perspektiv
Vi vet hur det ser ut i Kanada när det kommer till delning av personuppgifter men hur ser det ut i Sverige? Data från Internetstiftelsen visar att de flesta svenskar begränsar sin internetanvändning av integritetsskäl. Det finns olika faktorer som spelar in huruvida svenskar är mer eller mindre benägna att dela persondata, såsom kön, ålder och liknande. Du kan läsa mer om hur svenskar ser på delning av persondata här.
FEDMA bjuder in till webbinar
Missa inte FEDMA:s webbinar “Google och tredjepartscookies: Vad marknadsförare behöver veta”. Webbinariet kommer att arrangeras av FEDMA tillsammans med Google den 28 maj kl. 11:00-12:00 CET för att diskutera konsekvenserna av Googles Privacy Sandbox och avvecklingen av tredjepartscookies. Fokus under webbinariet kommer att ligga på Googles senaste uttalande om att skjuta upp avvecklingen av tredjepartscookies i Chrome till början av 2025. Man kommer även gå igenom hur marknadsförare kan utnyttja Privacy Sandbox API:er för att öka relevansen för sina annonser. Google Privacy Sandbox kommer även att sammanfatta resultaten från tidigare tester och behandla de viktigaste händelserna som marknadsförare bör vara medvetna om under 2024 och 2025. Ni hittar webbinariet här.
Andra omgången av transparensrapporter
Den 6 maj var det dags för alla större onlineplattformar (VLOP:er) och stora onlinesökmotorer (VLOSE:er) att publicera sin andra omgång av transparensrapporter enligt Digitala Tjänsteakten (DSA). Syftet med dessa rapporter är att öka transparensen och ansvaret för moderering av innehåll online. Rapporterna är till för transparensdatabasen, som är en databas som möjliggör att följa hur plattformarna mäter innehåll mer eller mindre i realtid. Databasen ger även verktyg för att analysera och övervaka spridningen av olagligt och skadligt innehåll online. Läs mer om transparensdatabasen här.
CommToAct – Hjälp oss att hjälpa er genom att delta i vår undersökning som kartlägger kunskapsbehovet inom miljö- och hållbarhetskommunikation!
Vi på SWEDMA behöver din hjälp! Vi genomför just nu en undersökning för att få en bättre bild av hur företag arbetar med, mäter och kommunicerar miljö- och hållbarhetsfrågor. Genom att delta i vår undersökning bidrar du till att vi kan identifiera kunskapsbehov och utveckla en plattform som stöttar hela branschen.
Undersökningen består av 17 frågor och tar cirka 7 minuter att genomföra. Dina svar är anonyma och redovisas enbart på en övergripande, aggregerad nivå, vilket innebär att inga enskilda svar eller företag kommer att kunna identifieras. Du behöver inte ha specifika kunskaper inom området för att delta – vi är intresserade av att få en bred bild av nuläget och vilka utmaningar som finns både nu och i framtiden.
Undersökningen utförs av Ipsos på uppdrag av CommToAct. Har du frågor eller vill veta mer om undersökningen? Kontakta gärna Karin Grohman, verksamhetsansvarig på CommToAct, på karin.grohman@commtoact.se. Länken till undersökningen hittar ni här.
Almedalen
SWEDMA kommer att vara på plats i Almedalen i år. Hela veckan kommer vi att vara där och ser fram emot att träffa er alla. Den 26 juni, från klockan 12:00 till 12:45, kommer vi att ta plats på scenen i Bönsalen, Gotlands Kulturrum, Specksrum 4. Tillsammans med Sveriges annonsörer kommer vi att fördjupa oss i det viktiga ämnet klimat och kommunikation. Vi ska prata om hur kommunikation kan påverka klimatomställningen och världen runt oss samt hur vi som bransch kan ta ett större socialt ansvar för att göra verklig skillnad. En annan höjdpunkt under veckan är vårt runda bordssamtal om digital tillgänglighet, som äger rum på förmiddagen torsdagen den 27 juni. Det är en utmärkt möjlighet att diskutera och dela insikter om hur vi kan göra det digitala landskapet tillgängligt för alla. Om du är intresserad av att delta i samtalet, kontakta oss (se e-post nedan) så snart som möjligt. Det är först till kvarn som gäller och platserna är begränsade.
Är ni intresserade av samarbetsmöjligheter i allmänhet under veckan, eller vill ni att vi ska gästa er scen, panelsamtal eller liknande? Tveka inte att höra av dig till oss! Kontakta Annette Tannerfeldt på annette.tannerfeldt@swedma.se.
Nya styrelsen
En rolig nyhet är att SWEDMA har haft sitt årsmöte och att styrelsen har fått nytt tillskott. Under årsmötet i maj valdes två nya medlemmar in i styrelsen. Agnes Hammarstrand är ny styrelseledamot och hon är en av Sveriges främsta experter inom IT/tech och e-handelsjuridik. Agnes arbetar som advokat på Delphi och har omfattande erfarenhet inom dataskydd/GDPR, e-handel, konsumenträtt, marknadsrätt, IoT och molntjänster. Agnes är också en uppskattad föreläsare och har blivit framröstad till ”Advokaternas Advokat” två år i rad (2018 och 2019) samt tilldelats utmärkelsen ”Årets Justitia” för sitt arbete för jämställdhet inom advokatkåren.
Det andra tillskottet är Annika Grumert Klang som är ny suppleant. Annika är VD för Oculos Sverige, en MarTech-byrå inom Ahead Group. Hon har lång erfarenhet av CRM och MarTech och har tidigare varit Head of MarTech på Merkle. Med över 10 års erfarenhet i branschen har Annika haft ledande roller på Merkle, Isobar och Avaus. Hon har även god erfarenhet av att vara styrelsemedlem och har en utbildning från Styrelseakademien.
Vi är glada att Agnes och Annika har valt att gå med i vår styrelse. Vi tror att deras erfarenhet och kunskap kommer att betyda mycket för SWEDMA och ser fram emot att dra nytta av allt de kan.
Nya medlemmar
Differ
SWEDMA-familjen växer och vi välkomnar glatt Differ som ny medlem i SWEDMA! Differ stöttar företag på deras resa mot hållbar tillväxt med managementkonsultation inom strategiutveckling och realisering. De erbjuder tjänster som täcker hela kund- och marknadslivscykeln – från varumärkesutveckling, kommunikation och digital marknadsföring till optimering av kundlivscykeln, organisations- och hållbarhetsutveckling. Bland deras kunder finns stora nordiska företag som Vattenfall, Ikea, SEB och Tele2. Differ har cirka 160 konsulter i Stockholm, Malmö och Oslo och är en del av XLENT Consulting Group. Vi på SWEDMA säger välkommen och vi ser fram emot kommande samarbete!
Funka
SWEDMA kan stolt presentera sin andra nya medlem Funka. Funka är specialiserade på digital tillgänglighet och erbjuder omfattande stöd för organisationer som vill uppfylla lagkrav och skapa inkluderande digitala tjänster. Funka arbetar för att digital service ska vara tillgänglig för alla, oavsett om användarna har permanenta eller tillfälliga funktionsnedsättningar, olika modersmål eller är ovana vid teknik. Ett samarbete med Funka hjälper din organisation på ett enkelt och effektivt sätt att förbättra sin tillgänglighet, vilket inte bara uppfyller lagkraven utan också stärker varumärkets kvalitet och företagsvärderingar. En tillgänglig webbplats signalerar att din verksamhet är inkluderande och uppmärksam på kundernas behov, vilket attraherar både kunder och partners som värdesätter en hållbar och inkluderande kultur. Vi på SWEDMA ser fram emot att se hur Funkas expertis kommer att bidra till att förbättra den digitala tillgängligheten för våra medlemmar.