Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig, start 13 oktober
Datum: 13-14 & 20–21 okt
Tid: 9.00–16.00 samt hemtenta
SWEDMAs ADMA-utbildning är en av de viktigaste utbildningarna för dig som arbetar med datadriven marknadsföring och kommunikation i Sverige och är en kvalitetsstämpel. Utbildningen är mycket uppskattad och har toppbetyg från deltagarna. I ADMA kombineras ett juridiskt perspektiv med marknadsförarens och kursen utgår från vad får man/bör man och hur gör man. Utbildningen ger dig dessutom rätt att kalla dig auktoriserad data- och marketingansvarig (ADMA).
Mattias Grundström
Mattias Grundström är chefsjurist på SWEDMA. Mattias är specialiserad på regler om reklam och marknadsföring och personuppgifter. Mattias har lång och gedigen erfarenhet inom området, bland annat från olika branschorganisationer inom Svenskt Näringsliv. Han har även tidigare varit anställd på Konsumententverket och har representerat Sverige i EU-kommissionens expertgrupp om reklamregler. Mattias ger löpande rådgivning om GDPR till alla våra medlemmar samt håller återkommande uppskattade utbildningar om GDPR.
Cecilia Arneving Juhlin
Föreläsare är också Cecilia Arneving Juhlin som är en initierad marknadsförare med mer än 20 års erfarenhet av CRM, kundanalys och produktledning. Cecilia startade Moderamen Consulting 2011 för att hon vill jobba med kundorientering i företag på djupet. Företag som Cecilia varit anställd på eller konsultat för är bland annat Tele2, SonyEricsson, ICA, Svenska Spel, Telenor, Husqvarna, Comhem.
Alexandra Persson
Alexandra Persson, jurist och partner på Baker McKenzie, är vår föreläsare inom immateriell rätt och upphovsrätt.
Innehåll
Utbildningen består av dessa block:
Personuppgifter
Marknadsföringskanaler
Utformning av reklam
Effekt och datadriven marknadsföring
Personuppgifter:
Vi går igenom de lagar och regelverk som gäller för insamling och behandling av personuppgifter både i teorin och i praktiken för marknadsförare.
- Du får till exempel lära dig:
- Grunderna i Dataskyddsförordningen och lagen om elektronisk kommunikation (LEK)
- Skillnaden mellan samtycke, fullgörande avtal och berättigat intresse
- Om cookies och IP-adresser är personuppgifter
- Hur du bör säkerställa information till kunder och prospekts om cookies och personuppgiftsbehandling
- Vad som gäller om du är personuppgiftsansvarig respektive biträde
Marknadsföringskanaler:
Vi går igenom den legala skillnaden mellan samhällsinformation och marknadsföring.
Vi fortsätter sedan med när vi får kommunicera i vilka kanaler gentemot kunder och prospekts för B2C respektive B2B.
Du får till exempel lära dig:
- Vad marknadsföring är i lagens mening samt i praktiken
- Vilka kanaler som kräver samtycke från mottagaren och vad det innebär
- När ett kundförhållande anses föreligga och vad det betyder för kommunikation i olika kanaler
- Hur du får jobba med profilering och retargeting för att göra relevant marknadsföring
Utformning av reklam
Marknadsföring får inte se ut hursomhelst utan innehållet är hårt reglerat inom olika områden. Vi går igenom två huvudsakliga områden; immaterialrätt respektive marknadsrätt.
Immaterialrätt
Vi går igenom grunderna i immaterialrätt och upphovsrätt. Här händer det mycket just nu och du får till exempel lära dig:
- Vad upphovsrätt på internet innebär
- När lagen om namn och bild i reklam gäller
- Hur du skyddar ett verk, en uppfinning, en idé, ett mönster, etc
- Hur du får använda bilder på nätet i din marknadsföring
Marknadsrätt
Vi går igenom marknadsföringslagen utifrån dess krav på gid sed samt lagens förbud mot vilseledande- respektive aggressiv marknadsföring.
Du får till exempel lära dig:
- Vilka krav som finns på hur marknadsföring ska se ut
- Vad god marknadsföringssed innebär
- Vad vilseledande respektive aggressiv marknadsföring är
SWEDMA bevakar att den svenska branschen för datadriven marknadsföring har tillräckligt hög kompetens och att SWEDMAs medlemsföretag håller sig uppdaterade på området för datadriven marknadsföring och kommunikation. SWEDMA rekommenderar att minst en medarbetare ska vara ADMA-utbildad. Som ADMA-utbildad har du den juridiska utbildning som gör att du ska kunna hantera de flesta frågeställningar som möter en marknadsförare i dag, oavsett vilken eller vilka kanaler du arbetar med. För att kunna arbeta kanaloberoende måste du vara väl förtrogen med de lagar, förordningar och etiska normer som påverkar vardagen för en modern marknadsförare, både i Sverige och inom EU. Därför är ADMA lika angelägen som nödvändig för dig och ditt företag.