Webinar: “Conversational Commerce” – Framtidens Kommunikation är Personlig
Datum: 2 februari 2022
Tid: 09:00-10:00
Digital fika från 08:45
Vi ser att kunder förväntar sig att kunna snabbt komma i kontakt med ett företag representanter, få kundsupport, ställa frågor, få personliga rekommendationer, läsa recensioner och klicka sig fram för att kunna köpa direkt från sina meddelandeappar. Conversational Commerce innebär att kunden har en personlig interaction med företaget antingen via en person, en chatbot eller en blandning av båda.
För att vara relevant så behöver företag anamma denna framtida trend. Kunder vill kunna interagera med ett företag genom meddelande- och chattappar som Facebook Messenger, WhatsApp, Apple Messages for Business, Google Business Messenger, Instagram, etc.
1. Hur samlar man relevant data för att kunna prata med kunder över rätt kommunikationskanal?
2. Med en automatiserad kundresa, hur säkerställer man att interagerar på ett personligt sätt?
3. Hur kan man vara relevant och tillgänglig via en omnikanalstrategi
Vi kommer att presentera och diskutera hur man tar steg för att driva “Conversational Commerce” för att öka sin verksamhet.
Business Case:
UNICEF: I över 70 år har UNICEF skyddat och främjat barns rättigheter i mer än 190 länder. Vi kommer att berätta om hur UNICEF ökade donationer genom att fokusera på givaren och dennes tillvägagångssätt för att donera. Genom att arbeta mer datadrivet och anpassa meddelanden till rätt tidpunkt och rätt kanal, så lyckades de minska churn med 33,3% och öka conversation rate.
Delivery Hero: En av världens ledande lokala leveransplattform som verkar på fem kontinenter. En av de största globala livsmedelsnätverket med upp till 5 miljoner beställningar varje dag. Vi driver ett pågående project som innehåller kommunikationskanaler som SMS, WhatsApp, Viber, RCS och Kakao för att ge kunder, leverantörer/restauranger och åkare relevant information i rätt tid. Dessutom använder Delivery Hero en chatbot som arbetar lokalt med frågor via WhatsApp.
Kort om företaget
Infobip hjälper företag att skapa personliga och unika digitala kundupplevelser med precision i de kanaler som kunden själv föredrar såsom E-mail, SMS, Chattappar och Sociala media. Företaget samarbetar med ledande mobiloperatörer, chat app leverantörer, banker, socialt nätverk, tech företag, och distributörer. Infobip tillhandahåller lösningar till globala företagskunder och partners som WhatsApp, Uber, Oracle, Zendesk, Viber, Strava, VKontakte, Raiffeisen Bank, Bolt, Emirated UBD och Costco.
Infobip grundades 2006 i Kroatien. Företaget har vuxit till en internationell verksamhet med över 70 kontor på sex kontinenter och erbjuder en egenutvecklad kommunikationsplattform med kapacitet att nå över 7 miljarder mobila enheter anslutna till över 650 nätverksoperatörer. Under 2020 har Infobip tagit in externt kapital via One Equity Partners, vilket hjälpte Infobip att uppnå en Unicorn värdering.
Infobip utsågs nyligen till världens bästa SMS leverantör för femte året i rad i ROCCOs årliga Messaging Vendor Benchmarking Report, liksom årets Mover & Shaker i Telco Innovation vid Juniper Digital Awards 2021.
Monica Avby-Strahm
Monica Avby-Strahm har över 20 års erfarenhet inom global telekomindustri och har före sin tid som försäljningschef för Norden & Baltikum på Infobip innehaft flera chefs- och ledarbefattningar inom multinationella bolag
Stefan Desptovic
Stefan Despotovic arbetar som Sales Engineer på Infobip. Stefan har gedigen erfarenhet med att bygga tekniska lösningar inom kundengagemenang och business process-management.